Alla inlägg under oktober 2010

Av Sara Andersson - 31 oktober 2010 11:04

Nu har bokfrågornas ABC kommit fram till bokstaven S, och här kommer mina svar.


1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?


Jösses vilken svår fråga. Det finns många författare som har ett fantastiskt språk, och jag är inte helt säker på att jag kan välja. Tove Jansson är en favorit dock, så det får bli mitt svar för tillfället. 


2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?


Astrid Lindgrens Emil och Ida i Lönneberga kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat, liksom tvillingarna Jessica och Elisabeth Wakefield från böckerna om Sweet Valley som jag läste när jag var yngre.


3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?


Jag älskade Flickan med svavelstickorna av HC Andersen som liten, och jag tycker fortfarande att den är underbar, om än sorglig som sjutton. Andersen över huvud taget är fenomenal tycker jag.


4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. En spotifylista kan du t.ex hitta här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.


Jag har hållit på en evighet och försökt få ihop ett bra svar på den här frågan, men det går helt enkelt inte, så jag hoppar den. Jag kanske petar in en lista lite senare om jag får till det.


Det här var lika roligt som vanligt, jag älskar att lista saker och ting :)
 

Av Sara Andersson - 31 oktober 2010 10:51

Hittade en kul grej hos EnligtO (som vanligt, jag hittar alltid bra grejer där). Den här gången är det en liten enkät som handlar om läsning, och vad jag läser utöver skönlitteratur. Enkäten kommer ursprungligen från Lyran ska tilläggas. Äras den som äras bör liksom.


  

Berätta om tre saker ni läser utöver skönlitteratur.


1. Jag läser ofta och gärna biografier av alla möjliga slag, gärna sådana som handlar om rockmusiker. The Dirt är en av de bästa jag läst.


2. Tidningar är trevligt, men jag prenumererar inte på någon för tillfället, inte ens dagstidningen. Däremot köper jag alltid någon slags blankt och härligt magasin när jag ska åka tåg en längre sträcka. 


3. Facklitteratur är spännande med, men jag är ganska dålig på att läsa det. Så många böcker, så lite tid är nog problemet. Jag ska försöka skärpa mig på den fronten dock, för jag tycker verkligen om böcker som lär mig något.



Av Sara Andersson - 31 oktober 2010 10:43

Jag har varit urdålig på att blogga ett tag igen, jag vet. Jag försöker verkligen skärpa till mig, men i ärlighetens namn har jag väldigt lite intressant att skriva om just nu. Livet står liksom och stampar lite eller vad man nu ska säga. Igår kväll var vi på födelsedagskalas för de här fina människorna dock.



     Det här är LP och Liza, två av våra absolut bästa vänner.


Det var hemskt trevligt, även om vi gick tidigt eftersom jag höll på att somna i soffan redan vid strax efter klockan 22. Det där med att vara vaken på kvällarna är helt enkelt inte min grej längre.


Dagen idag kommer bestå av flyttpackande och städning. Det ser jag inte det minsta fram emot, men det måste väl göras antar jag. Hualigen.

Av Sara Andersson - 27 oktober 2010 18:07

Det är spännande att ge sig ut på resa tillsammans med Enligt O. Jag har nämligen aldrig någon aning om var i världen jag ska hamna. Den här veckan tar hon oss med till Finland, och här kommer mina svar.


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Finland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Emma och Uno, skriven av den helt underbara Märta Tikkanen är både skriven av en författare med anknytning till Finland och utspelar sig till stora delar där. Har ni inte läst den så gör det för guds skull. En av årets böcker för min del.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Finland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

En av mina absoluta favoritförfattare heter Arto Paasilinna och har bland annat skrivit den hysteriskt roliga Världens bästa by och Prosten Huuskonens bestialiska betjänt (vilken underbar titel förresten). Gillar ni en ganska absurd typ av humor är Paasilinna mannen för er.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Finland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har inte läst något alls av Kjell Westö, men är hemskt nyfiken på honom efter att ha läst mycket om Gå inte ensam ut i natten. Den ligger högt upp på listan, så den dyker nog upp här i bloggen så småningom.


Bokgeografin brukar vara besvärlig eftersom jag så ofta har svårt att hitta tre gemensamma nämnare från samma land, men Finland ställde till besvär åt andra hållet. Jag visste helt enkelt inte vilka tre jag skulle välja ut bland allt bra som finns att välja på.

Av Sara Andersson - 27 oktober 2010 17:55

Idag har vi packat massa flyttkartonger. Det är nog ungefär det tråkigaste jag vet, men om man ska kunna flytta så är det ju bra att ha sakerna i lådor och inte utspridda överallt. Nu är jag helt slut dock och har kapsejsat under en filt i soffan. Hade tänkt skriva en recension av boken jag läste ut på förmiddagen, men det får vänta tills imorgon, för hjärnan är för mosig just nu. Det skulle bara bli pannkaka och dravel av alltihop. 

För övrigt så gav ju vår spis upp igår, och i eftermiddags kom en kille från Hyresbostäder för att titta på den. Ibland blir jag så trött på människor. Vi sa klart och tydligt när vi felanmälde den att vi provat att byta säkring och att det ändå inte fungerade, men det första han gjorde när han kom hit var att sätta i en ny igen, vilket enbart resulterade i ett konstigt pang och gnistor som flög från någonstans bakom spisen. Det känns ju tryggt och bra. Har vi riktig tur kommer det en elektriker imorgon, annars får vi klara oss med en kokplatta som hyresvärden vänligt nog lånat ut till oss. Har jag sagt att jag längtar rejält efter att flytta nu?

Av Sara Andersson - 26 oktober 2010 19:09

Nu är jag less! Vår ugn har slutat fungera och eftersom vår hyresvärd är ungefär sämst i universum går det inte att felanmäla förrän imorgon. Pizza var liksom inte vad jag hade tänkt mig till middag idag, men ibland har man liksom inget val. Hemskt irriterande är det i vilket fall som helst. Tur att jag i alla fall har fått umgås med fröken J idag, annars hade jag nog fått ett litet nervsammanbrott tror jag. 

Ännu mera tur är att jag har en fantastisk bok att krypa ihop med sedan. Allt känns bättre om jag har en bok som håller mig sällskap. 

Av Sara Andersson - 25 oktober 2010 18:27

Idag läste jag ut Blodläge av Johan Theorin. Om man ser den som en bok, vilken som helst, så var den helt ok, men jämfört med hans tidigare höjdare Skumtimmen och Nattfåk så var den ärligt talat sådär. Fast det är väl inte riktigt rättvist? En bok borde väl recenseras på sina egna meriter och utan att färgas av vad författaren skrivit tidigare?


   Bildkälla

Så, om jag bara ser till boken i sig då? Helt ok, men ingen höjdare som sagt. Det finns vissa element som jag inte får grepp om. Vendela och älvorna till exempel. Den biten kändes bara onödig och hade i mina ögon lika gärna kunnat hoppats över. Istället hade jag gärna sett att det varit mera fokus på Vendelas barndom och relationen med Max. Per Mörners historia hade jag också uppskattat en större inblick i. Problemet är, tror jag, att det hela inte kändes trovärdigt. Jag har inga som helst problem med övernaturliga inslag i böcker, snarare tvärtom. Jag läser både ofta och gärna fantasy exempelvis, och jag älskar Isabel Allende. Men, och det här är ett stort men, för att övernaturligheter ska fungera i en i övrigt realistisk bok måste det kännas trovärdigt, vilket det tyvärr inte gör här. Det gör mig ledsen, för Theorin är en bra författare, det är han verkligen. Jag vill läsa en renodlad relationsroman skriven av honom. Det skulle nog kunna bli strålande tror jag.

Av Sara Andersson - 25 oktober 2010 15:24

Nu har jag varit dålig på att skriva igen. Det blir lätt så på helgerna. Gårdagen spenderades i soffan tillsammans med sambon. Där kollade vi igenom nästan en hel säsong av Hell's kitchen (jag har för övrigt en liten crush på Gordon Ramsay) och bara myste. För övrigt kom en ny liten Andersson till världen i lördags kväll. Magnus storasyster fick sitt andra barn, en stor kille på 57 cm och 4,5 kg som inte har fått något namn ännu. Ljuvlig ser han ut i vilket fall som helst, och i morgon ska vi hälsa på familjen och gosa med bebis. Det längtar vi efter!

Ovido - Quiz & Flashcards