Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Sara Andersson - 12 oktober 2010 17:20

Läste ett helt fantastiskt inlägg hos UnderbaraClara alldeles nyss, som handlar om hur annorlunda det ses på mäns och kvinnors rätt att vara utomhus utan rädsla på kvällarna. Kvinnor i Örebro varnas efter den senaste tidens våldtäkter för att röra sig ute kvällstid och om de ändå gör det ser folk snett på dem och tycker att det får skylla sig själva om något händer dem. Hur kan det ha blivit så här? Jag själv går aldrig ensam någonstans efter att det blivit mörkt. Vet jag med mig att jag inte har råd med taxi undviker jag krogen och har jag inte sällskap efter exempelvis en filmkväll hos en kompis sover jag helst kvar där. Och detta trots att jag blir lika förbannad på mig själv varje gång. Jag HATAR att känna mig begränsad, jag HATAR att jag på grund av mitt kön inte ska kunna vistas vart jag vill, när jag vill, jag HATAR att känna mig rädd och orolig så snart solen försvinner och gatlyktorna tänds.


Clara skriver så klokt om det här att jag egentligen inte har något att tillägga. Jag blir bara arg och irriterad. Det ska inte vara så här, det ska verkligen inte det.

Av Sara Andersson - 12 oktober 2010 16:01

EnligtO har en pågående utmaning som handlar om bokfrågornas ABC och den här veckan har hon kommit till den helt omöjliga bokstaven Q. Jag ska försöka mig på att svara, men jäklar i min lilla låda vad svårt det är!


Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!


Sasjenka av Simon Montefiore handlar om en flicka som växer upp i en rysk-judisk bankirfamilj i Sankt Petersburg. Trots detta väljer hon så småningom att ansluta sig till bolsjevikerna, blir Lenins sekreterare och en förgrundsfigur för andra kvinnor inom Partiet. Det är en debutroman, men så sanslöst välskriven att det är lätt att tro att författaren har en stor produktion bakom sig. Jag kan pinsamt lite om Rysslands historia också, men efter att ha läst denna bok kan jag i alla fall lite mer.


The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!


Jag har dålig koll på böcker om drottningar, men Drottning Kristina fascinerar mig väldigt, så mitt svar på den här frågan får bli Abdikationen av Marita Jonsson, som jag visserligen inte har läst men gärna skulle läsa.


Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.



Djur av Joyce Carol Oates var en oerhört märklig bok. Jag brukar älska Oates och har aldrig tidigare blivit besviken på henne, men den här boken var bara underlig. Jag förstod inte vad hon ville säga med den, jag fick inget grepp om historien och jag fick ingen känsla alls för karaktärerna. Den var bara underlig på alla sätt och vis. Rekommenderas inte!


Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.


Q är en grymt svår bokstav, och jag kommer verkligen inte på en enda bok eller författare på den här bokstaven, så jag får helt enkelt ge upp. Det svider, men så är det ibland.



Den här gången hade hon verkligen lyckats krångla till det, O, men det är bara bra. Det är kul att få gnugga geniknölarna lite även om jag misstänker att de nästan brunnit den här gången. 

Av Sara Andersson - 12 oktober 2010 15:46

Jag måste byta bank. Punkt. Jag står banne mig inte ut med Handelsbanken längre. De är helt enkelt för krångliga att ha med att göra. Jag fick hem papper om en genomförd aktieförsäljning för en vecka sedan, och skulle enligt dem fått pengar igår. Problemet är att banken säger att kontot inte finns och håller på och krånglar. Jag orkar inte med sådant. Och min internetbank fungerar fortfarande inte, så nu måste jag ner till kontoret och prata med någon imorgon. Det är en himla tur att jag inte har ett jobb att gå till, när skulle jag då ha tid att ordna upp sådana här saker?


Av Sara Andersson - 12 oktober 2010 10:11

Hej på er! 

Har egentligen inget särskilt att skriva, jag tänkte bara säga god morgon. Ha en bra

dag allihopa, vi hörs senare!


  


Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards