Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Bokfrågornas ABC

Av Sara Andersson - 12 oktober 2010 16:01

EnligtO har en pågående utmaning som handlar om bokfrågornas ABC och den här veckan har hon kommit till den helt omöjliga bokstaven Q. Jag ska försöka mig på att svara, men jäklar i min lilla låda vad svårt det är!


Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!


Sasjenka av Simon Montefiore handlar om en flicka som växer upp i en rysk-judisk bankirfamilj i Sankt Petersburg. Trots detta väljer hon så småningom att ansluta sig till bolsjevikerna, blir Lenins sekreterare och en förgrundsfigur för andra kvinnor inom Partiet. Det är en debutroman, men så sanslöst välskriven att det är lätt att tro att författaren har en stor produktion bakom sig. Jag kan pinsamt lite om Rysslands historia också, men efter att ha läst denna bok kan jag i alla fall lite mer.


The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!


Jag har dålig koll på böcker om drottningar, men Drottning Kristina fascinerar mig väldigt, så mitt svar på den här frågan får bli Abdikationen av Marita Jonsson, som jag visserligen inte har läst men gärna skulle läsa.


Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.



Djur av Joyce Carol Oates var en oerhört märklig bok. Jag brukar älska Oates och har aldrig tidigare blivit besviken på henne, men den här boken var bara underlig. Jag förstod inte vad hon ville säga med den, jag fick inget grepp om historien och jag fick ingen känsla alls för karaktärerna. Den var bara underlig på alla sätt och vis. Rekommenderas inte!


Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.


Q är en grymt svår bokstav, och jag kommer verkligen inte på en enda bok eller författare på den här bokstaven, så jag får helt enkelt ge upp. Det svider, men så är det ibland.



Den här gången hade hon verkligen lyckats krångla till det, O, men det är bara bra. Det är kul att få gnugga geniknölarna lite även om jag misstänker att de nästan brunnit den här gången. 

 
 
enligt O

enligt O

21 oktober 2010 15:36

Sasjenka låter bra. Jag hade inte hört talas om den innan. Sista frågan var nog lättare för mig än för er. Lätt att ställa, men svår att svara på.

http://www.enligto.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Andersson - 10 november 2010 11:30


Hej på er! Nu är jag tillbaka i Norrköping igen efter några härliga dagar hos familjen i Söderhamn. Det är skönt att var tillbaka igen faktiskt, för hur underbart det än är att vara hos mamma och pappa är det alltid lika underbart att komma tillbak...

Av Sara Andersson - 6 november 2010 09:03

Hej hej!   Jag tänkte bara kika in en snabbis och berätta att jag har det bra här i familjens lugna vrå. Har just ätit lyxfrukost bestående av te och smörgåstårta och nu väntar en dusch innan jag går iväg till kyrkogården. Två ljus ska tändas. Et...

Av Sara Andersson - 5 november 2010 13:03

Hej där! Tänkte bara säga att jag inte har nån vidare tillgång till nät här hos la familia, så det kan nog bli lite oregelbundet bloggande (mer oregelbundet än vanligt alltså) fram tills på onsdag. Sedan lovar jag dyrt och heligt att jag faktiskt s...

Av Sara Andersson - 3 november 2010 21:36

Tidigt imorgon bitti (ja, 07.28 är tidigt i min värld) hoppar jag på tåget och åker upp till Hälsingland och hälsar på min familj. Det ska bli härligt, jag saknar dem massvis.  Det jag saknar mest är nog pappas mat tror jag. Mamma kan inte laga mat a...

Av Sara Andersson - 3 november 2010 19:46

Jag är så vansinnigt trött nu för tiden att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen. Minsta lilla ansträngning och jag ligger som en klubbad säl i soffan resten av dagen. Därav dålig bloggning (igen). Nu tänker jag dock svara på en enkät som jag hit...

Ovido - Quiz & Flashcards