Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av Sara Andersson - 23 oktober 2010 17:10

Jag har egentligen inget alls att säga, ville bara höra av mig. Sambon är på fotboll i regnvädret och jag ska strax sätta igång med köttbullarna som vi ska ha till middag idag. Ikväll blir det bara hemmamys så vitt jag vet. En kompis har fest, men jag orkar nog inte gå dit. Jag stannar i soffan under min filt och börjar läsa nya boken istället. Johan Theorins Blodläge ska jag börja på nu. Jag hoppas verkligen att den är bra, för jag har haft lite oflyt med mina bokval den senaste tiden.

Av Sara Andersson - 23 oktober 2010 14:57

Det är tungt att se gamla favoriter falla, det säger jag bara. Jag hade visserligen läst recensioner av den, och jag var helt inställd på att den inte skulle nå upp till samma höjder som den rent ut sagt geniala High Fidelity, men jag var inte alls förberedd på att den rent ut sagt skulle vara dålig. Det enda positiva jag har att säga om den just nu var att den i alla fall gick snabbt att läsa ut, så jag slösade inte bort allt för mycket tid åtminstone.


   Bildkälla


Jag kan köpa att jag inte gillar själva berättelsen, men då måste karaktärerna vara något i särsklass, och de var de tyvärr inte här. Jag kände inte det minsta lilla sympati för en endaste en av dem. Annie exempelvis, jag antar att det är meningen att man ska gilla henne, men nej. Det är inte ett dugg synd om henne som slösat bort femton år av sitt liv på en förlorare. I mina ögon får hon skylla sig själv. Och Duncan sedan, förloraren, som är en sådan karaktär som jag vanligtvis gillar, är bara irriterande och menlös. Jag får liksom ingen känsla alls för honom. Vart kommer besattheten av Tucker Crowe från exempelvis? Jag vill ha mer bakgrundshistoria!

Och så kommer vi då till Tucker Crowe, musikern som helt plötsligt drar sig tillbaka från offentligheten och som dyrkas av en liten skala fanatiker, däribland Duncan, via en hemsida på nätet. Är det meningen att jag ska tycka om honom? Är det så har författaren misslyckats kapitalt, för i mina ögon är han rätt så avskyvärd och har inte ett enda försonande drag.


På det stora hela en rätt misslyckad bok alltså. Hornby kan så mycket bättre än så här, och jag hoppas verkligen att det här bara är en tillfällig svacka, annars blir jag riktigt ledsen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards