Alla inlägg under oktober 2010

Av Sara Andersson - 20 oktober 2010 13:33

För en liten stund sedan var jag upp på vinden för att hämta lite skräp som skulle kastas efter förrådsrensningen för någon vecka sedan. Vi hade lämnat en del kartonger och grejer utanför vårt förråd som vi inte orkade göra oss av med då, men när jag kom upp dit idag var allt försvunnet. Mycket märkligt. Antingen har vi skräpätande monster där uppe (vilket skulle förklara alla märkliga ljud som hörs därifrån på kvällarna), eller så har vi fantastiskt gulliga grannar som kastat allt åt oss. I vilket fall som helst är det hemskt märkligt att det bara är försvunnet, men skönt också. Nu slapp ju jag släpa iväg med det.


   En bild på en mycket glad Sara får avsluta det här inlägget.

Av Sara Andersson - 20 oktober 2010 13:13

Den här veckan reser vi till Japan tillsammans med Enligt O. Efter en hel del funderande fick jag fram tre författare den här gången också.


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Japan eller är skriven av en författare med anknytning dit.

En geishas liv av Kiharu Nakamura är en självbiografi i flera delar. Jag brukar vanligtvis tycka att geishors historier är intressanta eftersom de är så väldigt långt ifrån min egen vardag, men den här tycker jag inte om alls. Nakamura känns som en obehaglig person och framställer sig själv i alldeles för god dager för min smak.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning tillJapan. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Kazuo Ishiguro har skrivit den helt fantastiska Never let me go, som jag tycker att alla borde läsa. Den kröp verkligen in under huden på mig och jag läste den i (nästan) ett svep. Den har filmatiserats med bland andra Kiera Knightley i en av huvudrollerna och har premiär i januari 2011, men jag vet inte riktigt om jag vill se den. Boken var så speciell att jag tror att det är väldigt svårt att göra en bra film av den.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Japan, som du inte läst, men är nyfiken på.

En japansk författare som jag inte läst ännu men som jag är väldigt nyfiken på och som står högt upp på min läslista är Haruki Murakami. Jag vet dock inte vilken titel jag ska börja med, så tips mottages tacksamt.



Av Sara Andersson - 18 oktober 2010 17:55

  




Igår kväll läste jag (äntligen) ut Sista natten i Twisted River, skriven av John Irving. Äntligen säger jag eftersom den tog sådan enorm tid att läsa, trots att boken i sig var helt fantastisk. Den bestod av så otroligt många ord, jag tror att den hade mått bra av lite mera redigering. Historien i sig var dock fängslande, för att inte tala om alla de härliga karaktärer som boken var full av. Jag kan nog inte bestämma mig för vem av alla jag tyckte bäst om, men Ketchum och Rödskinns-Jane ligger nära till hands, men Benny Byling är inte så dum han heller.


Att berätta vad boken handlar om i detalj skulle orsaka världens längsta inlägg, så i korta drag kan den sägas handla om kocken Dominic som bor tillsammans med sin son Daniel i ett flottarläger på 1950-talet. Av vissa anledningar tvingas de fly därifrån och i resten av boken får vi följa deras liv i olika delar av USA, där Dominic fortsätter arbeta som kock och Daniel så småningom blir författare. Slutet av boken, där Daniel skriver sista bok, som handlar om hans egen historia är helt underbar, och trots att det hela var lite tungläst kändes det tomt när den sista sidan var utläst.


Jag tänker inte sätta något betyg, för det avskyr jag att göra. Jag vet aldrig vilka kriterier jag ska grunda det på, så jag nöjer mig med att säga att jag älskade den här boken, och att jag rekommenderar den till alla som läst och gillat John Irving tidigare, och till alla er som vill ha en rik och mustig historia med ett myllrande persongalleri och ett underbart berättarspråk.

Av Sara Andersson - 18 oktober 2010 17:48

Jag SKA skärpa mig med bloggandet, jag lovar. Det är svårt när livet kommer emellan bara. Gårdagen spenderades mestadels i soffan, där jag ägnade mig åt att kolla på Harry Potter-film och kramas med sambon. Mycket trevligt visserligen, men inte så mycket att blogga om direkt.


I morse var jag hos barnmorskan och gjorde en så kallad sockerbelastning eftersom mitt BMI tydligen är för högt, och då löper man risk att drabbas av graviditetsdiabetes. Inget sådant hos mig dock, proverna var precis lika bra som vanligt. Det är lika skönt varje gång jag får det bekräftat att allt är så bra som det känns, för jag mår så bra att jag nästan börjar oroa mig för att det är något jag missar, något jätteallvarligt som bara väntar på att få sätta klorna i mig. Är inte det larvigt? Med tanke på alla skräckhistorier om spyor dygnet runt i nio månader och liknande som folk envisas med att berätta för mig så borde jag ju vara oändligt tacksam att jag mår så bra som jag gör.


Nu har jag inget mer att skriva för tillfället, jag återkommer senare med en recension av Sista natten i Twisted River som jag läste ut igår.

Av Sara Andersson - 16 oktober 2010 22:17

Jag är urdålig på att blogga på helgerna, jag vet. Det ber jag om ursäkt för. Förlåt förlåt. Grejen är bara att jag alltid har så väldigt mycket för mig på helgerna att bloggen liksom kommer i andra hand. Jag ska skärpa mig på den fronten, det lovar jag. 


I kväll säger vi för övrigt stort grattis till IFK Norrköping, som till sambons stora glädje (och min mentala hälsas skull) återigen spelar i Allsvenskan. Så jäkla skönt! Visste jag hur man lägger in klipp från youtube här så skulle jag göra det, men istället får jag nöja mig med att säga att stort, stort grattis. Herregud så skönt!

Av Sara Andersson - 15 oktober 2010 08:47

Hej på er!

Idag är en bra dag. Migränen är borta och jag vaknade till en strålande vacker, men riktigt kall morgon. Nu ska jag äta frukost, sedan blir det en långpromenad i höstsolen. Vi hörs senare, ha det så bra!

Av Sara Andersson - 14 oktober 2010 14:11

Det är världens vackraste höstdag ute, och här ligger jag och har sådan huvudvärk och mår så illa att jag knappt kan ha ögonen öppna utan att vilja dö. Det var bara det jag ville säga. Jag återkommer när jag är människa igen.

Av Sara Andersson - 14 oktober 2010 07:59

Idag ska vi ut och resa tillsammans med EnligtO. Den här veckan reser vi till Spanien, och här kommer mina svar.


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Spanien eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Carlos Ruiz Zafón har skrivit både Vindens skugga och Ängelns lek, som båda två utspelar sig i Barcelona och som älskas av många. Jag är inte helt imponerad dock, de är lite för styltigt skrivna och uppenbara för min smak.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Spanien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Nej men hjälp vad det här var svårt. Jag har skrämmande dålig koll på spanska författare märker jag. Jag skriver Isabel Allende i vilket fall som helst, och hennes anknytning till Spanien är då att hennes modersmål är spanska.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Spanien, som du inte läst, men är nyfiken på. 

Kärlekens arkitekt av Emilio Calderón, född i Malaga, är en bok som jag bara hört gott om från alla håll, och som jag av någon anledning ännu inte har läst. Jag är hemskt sugen på den dock och den ligger högt på min läs-lista.


De här utmaningarna är svårare än vad man kan tro, men det är hemskt kul att få fundera lite såhär på morgonkvisten.

Ovido - Quiz & Flashcards