Direktlänk till inlägg 3 november 2010

Energibrist

Av Sara Andersson - 3 november 2010 19:46

Jag är så vansinnigt trött nu för tiden att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen. Minsta lilla ansträngning och jag ligger som en klubbad säl i soffan resten av dagen. Därav dålig bloggning (igen). Nu tänker jag dock svara på en enkät som jag hittade hos Bokbabbel. Den heter visserligen söndagsenkät supreme, men jag bestämmer enväldigt att det är tillåtet att svara på den en onsdag istället.


1. Favoritbok i barndomen?
Det beror på vad som menas med barndom. Som riktigt liten: Vad tror du hände sen av Tove Jansson. Sedan kom Femböckerna av Enid Blyton, Kittyböckerna och Tvillingarna i Sweet Valley. Och böckerna om Vitnos älskade jag. 
2. Vad läser du just nu?
Bara Alice av Maggie O'Farrell. Den är fantastisk.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls just nu.
4. Dålig bokvana?
Jag köper böcker som jag egentligen inte är intresserad av, bara för att inte riskera att få slut på läsning. Fast jag köper dem för det mesta begagnat i alla fall.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget alls. Jag har varit dålig på att utnyttja biblioteket ett tag.

6. Har du en läsplatta?
Nix. Och jag har inga planer på att skaffa en heller. Jag är för gammaldags.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En i taget, utan tvekan. Jag blir förvirrad annars. Det kan funka med en pocketbok i handväskan, så länge som den inte är så krävande och klarar av att bli liggande ett tag.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Det kan jag inte påstå. Dels har jag inte bloggat så länge, och sedan så bloggar jag ju inte renodlat om böcker heller.
9. Sämsta boken du läst i år?
Al Capone- gangstern och den amerikanska drömmen av Henrik Höjer lovade så gott, men var faktiskt riktigt, riktigt dålig. Den kändes som en skoluppsats från typ nionde klass och var fruktansvärt fokuserad på vem som mördade vem och vilka ligor som låg bakom. En enorm besvikelse helt enkelt.
10. Bästa boken du läst i år?
Bästa är sjukt svårt att utnämna, men David Levithans Ibland bara måste man var helt fantastisk. Jag önskar att den hade funnits när jag gick i gymnasiet.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta som jag skulle vilja tyvärr.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Historiska romaner och fantasy på både svenska och engelska.
13. Kan du läsa på bussen?
Inte en chans, jag blir åksjuk på två minuter blankt. På spårvagnen och tåget går det alldeles strålande dock.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?

 Hemma i min sköna fåtölj, i mammas och pappas burspråk eller på bryggan ute i stugan.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar mer än gärna ut böcker eftersom jag vill att fler ska läsa de böcker jag tyckt om. Dock så förväntar jag mig att få tillbaka boken i samma skick som den var i när den lånades ut.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, inte om det går att undvika.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
I kurslitteratur, hela tiden. I vanliga böcker, nej. Då har jag en anteckningsbok vid sidan av som jag klottrar ner saker i.
18. I studierelaterade böcker då?
Som jag svarade på förra frågan, i kurslitteratur skriver jag saker hela tiden.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska och engelska lika gärna. 
20. Vad får dig att älska en bok?
Det kan vara väldigt olika saker. Ett fantastiskt språk, en historia som verkligen fångar mig eller karaktärer som jag verkligen tror på och vars öden jag vill följa.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att det var en bok jag älskade själv och som jag tror att tipsmottagaren kommer att tycka om.
22. Favoritgenre?
Romaner av alla de slag, gärna historiska sådana. Och så läser jag mycket fantasy faktiskt. Jag älskar David Eddings. Och biografier, helst om gamla rockhjältar.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag är dålig på att läsa deckare, men önskar att jag läste dem oftare gör jag nog inte. Däremot skulle jag gärna komma över poesiskräcken.
24. Favoritbiografi?
The Dirt, utan tvekan. Fenomenal.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jag tror faktiskt inte det. Ingen som jag kan komma på just nu i alla fall.


Sådär ja. Det tog sin tid, men nu är jag klar. Enkäter är roliga :)


 
 
Ingen bild

tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com

9 november 2010 21:42

Hej!
Vi har svarat på söndagsenkäten del 1 i vår bokblogg som är ganska ny. Vill du läsa vad två unga tvillingtjejer svarar så gå in på
http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/2010/11/sondagsenkat-tvillingversionen.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Andersson - 10 november 2010 11:30


Hej på er! Nu är jag tillbaka i Norrköping igen efter några härliga dagar hos familjen i Söderhamn. Det är skönt att var tillbaka igen faktiskt, för hur underbart det än är att vara hos mamma och pappa är det alltid lika underbart att komma tillbak...

Av Sara Andersson - 6 november 2010 09:03

Hej hej!   Jag tänkte bara kika in en snabbis och berätta att jag har det bra här i familjens lugna vrå. Har just ätit lyxfrukost bestående av te och smörgåstårta och nu väntar en dusch innan jag går iväg till kyrkogården. Två ljus ska tändas. Et...

Av Sara Andersson - 5 november 2010 13:03

Hej där! Tänkte bara säga att jag inte har nån vidare tillgång till nät här hos la familia, så det kan nog bli lite oregelbundet bloggande (mer oregelbundet än vanligt alltså) fram tills på onsdag. Sedan lovar jag dyrt och heligt att jag faktiskt s...

Av Sara Andersson - 3 november 2010 21:36

Tidigt imorgon bitti (ja, 07.28 är tidigt i min värld) hoppar jag på tåget och åker upp till Hälsingland och hälsar på min familj. Det ska bli härligt, jag saknar dem massvis.  Det jag saknar mest är nog pappas mat tror jag. Mamma kan inte laga mat a...

Av Sara Andersson - 31 oktober 2010 11:04

Nu har bokfrågornas ABC kommit fram till bokstaven S, och här kommer mina svar.   1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?  ...

Skapa flashcards