Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Utläst: Juliet, Naked- Nick Hornby

Av Sara Andersson - 23 oktober 2010 14:57

Det är tungt att se gamla favoriter falla, det säger jag bara. Jag hade visserligen läst recensioner av den, och jag var helt inställd på att den inte skulle nå upp till samma höjder som den rent ut sagt geniala High Fidelity, men jag var inte alls förberedd på att den rent ut sagt skulle vara dålig. Det enda positiva jag har att säga om den just nu var att den i alla fall gick snabbt att läsa ut, så jag slösade inte bort allt för mycket tid åtminstone.


   Bildkälla


Jag kan köpa att jag inte gillar själva berättelsen, men då måste karaktärerna vara något i särsklass, och de var de tyvärr inte här. Jag kände inte det minsta lilla sympati för en endaste en av dem. Annie exempelvis, jag antar att det är meningen att man ska gilla henne, men nej. Det är inte ett dugg synd om henne som slösat bort femton år av sitt liv på en förlorare. I mina ögon får hon skylla sig själv. Och Duncan sedan, förloraren, som är en sådan karaktär som jag vanligtvis gillar, är bara irriterande och menlös. Jag får liksom ingen känsla alls för honom. Vart kommer besattheten av Tucker Crowe från exempelvis? Jag vill ha mer bakgrundshistoria!

Och så kommer vi då till Tucker Crowe, musikern som helt plötsligt drar sig tillbaka från offentligheten och som dyrkas av en liten skala fanatiker, däribland Duncan, via en hemsida på nätet. Är det meningen att jag ska tycka om honom? Är det så har författaren misslyckats kapitalt, för i mina ögon är han rätt så avskyvärd och har inte ett enda försonande drag.


På det stora hela en rätt misslyckad bok alltså. Hornby kan så mycket bättre än så här, och jag hoppas verkligen att det här bara är en tillfällig svacka, annars blir jag riktigt ledsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Andersson - 10 november 2010 11:30


Hej på er! Nu är jag tillbaka i Norrköping igen efter några härliga dagar hos familjen i Söderhamn. Det är skönt att var tillbaka igen faktiskt, för hur underbart det än är att vara hos mamma och pappa är det alltid lika underbart att komma tillbak...

Av Sara Andersson - 6 november 2010 09:03

Hej hej!   Jag tänkte bara kika in en snabbis och berätta att jag har det bra här i familjens lugna vrå. Har just ätit lyxfrukost bestående av te och smörgåstårta och nu väntar en dusch innan jag går iväg till kyrkogården. Två ljus ska tändas. Et...

Av Sara Andersson - 5 november 2010 13:03

Hej där! Tänkte bara säga att jag inte har nån vidare tillgång till nät här hos la familia, så det kan nog bli lite oregelbundet bloggande (mer oregelbundet än vanligt alltså) fram tills på onsdag. Sedan lovar jag dyrt och heligt att jag faktiskt s...

Av Sara Andersson - 3 november 2010 21:36

Tidigt imorgon bitti (ja, 07.28 är tidigt i min värld) hoppar jag på tåget och åker upp till Hälsingland och hälsar på min familj. Det ska bli härligt, jag saknar dem massvis.  Det jag saknar mest är nog pappas mat tror jag. Mamma kan inte laga mat a...

Av Sara Andersson - 3 november 2010 19:46

Jag är så vansinnigt trött nu för tiden att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen. Minsta lilla ansträngning och jag ligger som en klubbad säl i soffan resten av dagen. Därav dålig bloggning (igen). Nu tänker jag dock svara på en enkät som jag hit...

Ovido - Quiz & Flashcards